1.05.2016

Štirje splošni miti in resnice o dietah



Veseli december, poln smeha, dobre volje, druženj in zabav je za nami. Seveda nobena zabava ni dobra zabava brez okusne hrane in pijače. ;)
December je prav gotovo mesec, ko pojemo največ sladic, mastnih pečenk, francoske solate in ostalih kaloričnih dobrot, ki jih navadno poplaknemo s kapljico dobrega vina.
Vse lepo in prav dokler obdržimo neko zdravo mero in po končanih praznikih vrnemo na stare tirnice. Pečenko menjamo za kaj morskega ali piščančje prsi, francosko solato pa za svežo zelenjavo brez kaloričnih prelivov.
Tu pa so še novoletne zaobljube, ena izmed največkrat zadanih je nedvomno izguba telesne teže, preredko pa zdrava prehrana in gibanje, čeprav nam je vsem znano, da gre to z roko v roki.

Ker se trenutno nahajamo v času po praznikih, ko se veliko ljudi odloča za različne diete, ki se jih zatem uspešno ali neuspešno držijo, sem se odločila zbrati nekaj dejstev oz. mitov o dietah, ki prav gotovo ne držijo in jih lahko kar črtate s svojega seznama ali s svoje glave. :)






 Mit številka 1: Zaradi poznih večernih obrokov se redimo


Ne drži! Dejansko kalorije niso odvisne od časa v katerem jih pojemo, pač pa od njihove številnosti.
Poraba kalorij ni časovno programirana. Sicer je res, da kalorije čez dan porabljamo malo hitrej, v vsakem primeru, pa jih bo telo porabilo zjutraj in jih definitivno ne bo kar takoj pretvorilo v maščobo, kot mnogi mislijo.
Prav tako dejansko ni dokaza, da se ljudje, ki jedo poznejše obroke zredijo ravno zaradi teh.
Je pa na splošno ob večerih bolj pogosto prenajedanje z nezdravo prehrano. Zaradi utrujenosti ravno zvečer hitreje posegamo po nezdravih prigrizkih.

Nasvet: 

Z obroki, ki jih pojemo nekaj ur pred spanjem ni popolnoma nič narobe dokler so majhni in dobro izbrani. Ob večerni lakoti pa sladoled, čips in ostale nezdrave prigrizke zamenjajte za kaj lažje prebavljivega, recimo kosmiče in jogurt.
Definitivno so lahki nočni obroki bolj zdravi, kot stradanje in čakanje na jutro. Najbolj neumno je pravilo, da po 19:00 ne smeš jesti in potem stradaš, ker se spat odpravljaš po polnoči ali še kasneje.
Brez hrane (seveda so všteti tudi mini prigrizki) ni priporočljivo ostati več kot pet ur!



Mit številka 2: Rjavi sladkor je boljša izbira od "navadnega" belega sladkorja 


V resnici je popolnoma vseeno, saj je razlika med belim in rjavim sladkorjem zanemarljiva.
 Rjavi sladkor je nekoliko manj prečiščen in vsebuje 99,2% saharoze, med tem, ko je beli vsebuje 99,5%.
Rjavi sladkor sicer za razliko od belega še vedno ohranja nekaj mineralov in melaso, vendar vse v zanemarljivih količinah. V majhnih količinah, v kakršnih ponavadi sladkor zaužijemo, je to dejansko nepomembnih za naše telo.
Glavna razlika med njima je torej le v aromi in pa okusu, ki ga dajeta hrani, kar pa je seveda odvisno od vsakega posameznika.


Nasvet: 

Najbolje se je seveda navaditi na uživanje čim manj sladkorja in ga uporabljati zmerno.
Tudi če sladkorja ne uporabljate in jedi ali napitkov ne sladkate bodite zelo pozorni saj ga boste našli v živilih, kjer najmanj pričakujete.
Na primer v sadnih sokovih in drugih napitkih, kosmičih ali müslijih, manj mastnih jogurtih in mleku, t.i. dietni hrani, različnih predpripravljenih omakah, suhemu sadju, žitnih ploščicah,  kečapu in v mnogo drugih.
Poglejte malo na deklaracije izdelkov in se prepričajte sami. Kot verjetno veste, snovi, ki jih v sestavi najdete med prvimi jih izdelek vsebuje največ.
Prav tako se da veliko prebrati o veliko alternativah sladkorju, kot so stevia, agavin sirup, kokosov sladkor in mnogi drugi.
Naj vas te alternative ne preslepijo saj gre še vedno za isto stvar, ki jo naše telo obravnava popolnoma enako kot navadni sladkor.
Razlika je le v tem, da alternative naj ne bi bile refirirane, tako predelane in naj bi vsebovale še nekaj pozitivnih učinkov za naše telo.
Izbira alternativ belemu ali rjavemu sladkorju je seveda veliko boljša izbira, nikakor pa ne mislite, da jih lahko uživate neomejeno.
Sama si ponavadi čaj sladkam z medom, sicer pa uporabljam tudi kokosov sladkor. Glede tega katere alternative so dobre in katere niso je ogromno nasprotujočih si mnenj.
Sama še vedno menim, da je glavna zmernost pa če uporabljate navadni sladkor ali kakšno drugo alternativo.



Mit številka 3: Izdelki z manj maščobe so veliko bolj zdravi


Ni res! Izdelki, ki vsebujejo manj maščobe imajo veliko več dodanega sladkorja v primerjavi s polnomastnimi izdelki. Sladkor je dodan z namenom, da poživi prazen okus jogurta, ki mu je bila odvzeta maščoba. 

Nasvet:

Potrebe po maščobi so v človeškem telesu res manjše, nikakor pa to ne pomeni, da ga za normalno delovanje organizma in splošno zdravje telo ne potrebujemo.
Dan danes je znano, da ni toliko pomembno koliko maščob zaužijemo, bolj je pomembno, da zaužijemo prave maščobe.
V svojem vsakodnevnem jedilniku bi tako morali zmanjšati nezaželene (nasičene) maščobe in jih zamenjati s tistimi zaželenimi (nenasičenimi) maščobami.
Človeško telo dejansko nima potrebe po nasičenih maščobah, nenasičene maščobe pa pomagajo znižati raven slabega holesterola, pomirjajo vnetje, stabilizirajo srčni ritem in na splošno delujejo blagodejno na naše telo. 
Zaželene ali nenasičene maščobe najdemo predvsem v živilih rastlinskega izvora, kot so olja, oreščki, avokado, semena in nekatere ribe.
Med tem, ko so tiste, ki bi se jih naj izogibali v živilih živalskega izvora, torej mlečnih izdelkih in predvsem mastnemu mesu.




Mit številka 4: Saj nima smisla, debelost je dedna.

Prav sovražim ta stavek, debelost nikakor ni dedna!
Dedna je lahko le nagnjenost k temu, da se hitreje zredimo. Do tega pa ponavadi pride zaradi privzgojenega vzorca prehranjevanja v družini.
Se pravi, ker prevzamemo slabe prehranjevalne navade naših staršev in jih prenesemo na svojo družino.

Nasvet:

Še vedno velja splošno pravilo, da se v kolikor porabiš več kalorij kot jih poješ preprosto ne moreš zrediti. Torej zdrava in uravnotežena hrana in redna telesna aktivnost so ključ do uspeha.
Vsekakor se je potrebno zavedati, da cilj ni tako preprost, celo če je vaša teža dolgotrajno previsoka. Najtežje se je znebiti dolgoletnih navad,  zato bodo na začetku nastopile težave in manjše krize, ki pa se jih z močno voljo do uspeha in jasno zastavljenim ciljem da premagati.
Z zdravim izgubljanjem kilogramov bo rezultat viden postopoma, korak za korakom.
Na vse diete, ki obljubljajo 6 ali več izgubljenih kilogramov na teden lahko kar pozabite, saj jih boste nedvomno pridobili nazaj, ko boste nehali s strogim režimom prehranjevanja.
Sama prisegam na zdravo, raznoliko prehrano in zmernost ter sem proti dietam, tiste zdravstvene ne štejejo.
 Šele, ko spremeniš svoj življenjski slog pridejo tudi trajni rezultati, ki se zagotovo ne odražajo samo na telesu ampak tudi na dobrem splošnem počutju in večji samozavesti.




12 komentarjev:

  1. Odličen članek in dobro predstavljeni miti, zelo se strinjam z njihovim razbijanjem, sploh glede maščob. Sama sem prav z visoko maščobnimi, a seveda zdravimi, ne npr,. cvrtje (ok kdaj pa kdaj mora tudi to biti ;)), kar dosti shujšala...

    Zadnji mit pa je resnično še vedno zakoreninjen se mi zdi- da je izgovor na dednost pogosto zgolj le to-izgovor..

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala! ;)
      Glede zadnjega se mi zdi, da ga ljudje uporabijo pogosto, ko nimajo volje ali pa se jim ne ljubi delati na sebi.
      Dejansko sprijaznjenje in tolaženje samega sebe, da pač tako je...
      Sicer pa ima res vsak pravico biti takšen kot si želi, če malo pozabimo na zdravje. :)

      Izbriši
  2. Ja, pa še kako res je. Se strinjam z vsemi točkami, najhujša pa mi je naslednja kombinacija: recepti tipa "neredilen mangov sorbet brez maščob in sladkorja". Greš pogledat recept in vidiš sestavine: milijon sadja in javorovega sirupa, haha. Sicer pazim, da ne pojem preveč svinjskega mesa (ki mi že sicer ne diši kaj preveč), se pa ne ogibam piščancu, mleku in mlečnim izdelkom ter maščobam omega-3, ki jih dobim v avokadu, ribah ... Jajca so pa itak moji najboljši prijatelji. Jih veliko pojem, pa ni nobenih skrbi glede slabega holesterola – preverjeno. S pravim načinom prehranjevanja lahko dosežeš veliko. Povem iz prve roke.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Se čisto strinjam ... pri meni je zelo podobno. Že na splošno mi rdeče meso pa nekak meso na sploh ne diši preveč, obožujem pa jajca in ribe. :)
      Se mi pa glede na moje osebne izkušnje zdi, da je hrana veliko pomembnejša od vadbe.
      Seveda je oboje potrebno, a brez prave hrane rezultati ne bodo taki kot bi lahko bili. :)

      Izbriši
    2. Aha, hrana je pomembnejša od vadbe, če želiš samo shujšati. Če pa hočeš izboljšati še postavo, potem pa je treba tudi delat vaje za moč. Sem prebrala nekaj spodnjih komentarjev in videla tisto o velikih ritih ... Sploh nisem vedla, da je zdaj taka moda, jaz sem jo itak že od zmeraj hotela imet večjo, ker sem bila pravi ploh, haha. :D

      Izbriši
  3. Vesela sem, da vse mite že poznam, čeprav sem šele pred par dnevi spoznala resnico glede rjavega sladkorja. Sama se držim pravila: manj sladkano, izbira sladila pa je odvisno od tega, kje ga uporabim.
    Debelost oziroma nagnjenje k njej je baje cca 30% dedna. Moje izkušnje so take, da sem se vedno zredila v stegna in boke (po mami) in shujšala najprej v zgornji del telesa in šele nato v stegna. Po 25 letu sem opazila, da se mi je začela nabirati maščoba tudi na predelu trebuha (očetov problem), čeprav s tem nisem nikoli imela večjih težav. Se pa strinjam s tabo, da je dednost v osnovi le izgovor, čeprav vem, da nekateri morajo bistveno več garati in delati za fit postavo kot drugi.

    Mislim, da se ljudje še vedno premalo zavedamo, da je glavni krivec rejenja previsok vnos enostavnih OH in ne maščob.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pri meni je podobno, odvečni kilogrami gredo v boke in stegna, ko shujšam pa se vse najprej vidi v zgornjem delu telesa.
      Zakaaaaj ne more maščoba enostavno iti v prsi in zadnjico?!
      Ker le tam je pri meni potrebna, hehe. ;)

      Izbriši
    2. Jaz bi rekla samo zakaj enostavno ne gre SAMO v prsi in tam tudi ostane, ko shujšam :D boke in zadnjico sem imela vedno ženstvene in vso srečo za letošnjo modo! Nekatere si nabivajo rit v fitnesu, meni pa ni potrebno, ker mi jo je že narava priskrbela :)) (tolažba)

      Izbriši
    3. Hehe, samo Mojca to je dejansko dejstvo ni tolažba. ;)
      Dan danes si vse želijo/mo veliko rit. :D

      Izbriši
    4. Aja, res? Sem mislila, da je le trenutni trend :)

      Izbriši
  4. Zanimiva objava. :) Sem prepričana, da si komu razblinila določene ideje :). Ostale sem že poznala, nisem pa vedela, da je razlika med rjavim in belim sladkorjem tako znatno majhna. Zanimivo :). Se spomnim časov, ko si bile najbolj "in" diete brez maščob - katastrofa.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Se tudi jaz spomnim tega ja. :D
      Vsake toliko spet pride naokrog kaka smešna dieta, sicer pa se mi zdi, da smo na splošno vedno bolje ozaveščeni o zdravi prehrani.
      Prakticiranje je pa seveda nekaj drugega, pogosti problem tudi pri meni. ;/ :D

      Izbriši

Zadnje objavljeno

recentposts

Naključno

randomposts